Wat verdient een online marketeer?

Salaris Online Marketeer Salaris Online Marketeer

Kies voor een goede baan en kies voor de marketing. De vraag is natuurlijk wat een online marketeer verdient. Online marketeers worden steeds belangrijker voor bedrijven. Dit heeft te maken met het verschuiven van de markt naar een online wereld. De klant moet online dus goed aangesproken kunnen worden. Online marketeers zijn daarom essentieel, wil het bedrijf gezond blijven. Het salaris van een online marketeer is doorgaans hoog. Dit heeft met name te maken met het uitvoerende karakter van de werkzaamheden van een online marketeer.

Wat is het salaris van een Online Marketeer?

Ben jij nieuwsgierig naar het salaris van een online marketeer? In Nederland komen steeds meer vacatures vrij die te maken hebben met het werk als marketeer. Een persoon in de marketing kan op veel verschillende plekken werkzaam zijn. Denk bijvoorbeeld aan werken in een groot bedrijf, maar ook werk in een kleine internet onderneming. Online winkelen wordt steeds populairder en steeds normaler bij veel mensen. Het is daarom belangrijk dat websites en markten op de juiste manier worden aangesproken. Een online markteer kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren. Wat verdient een marketeer eigenlijk?

Een online marketeer verdient doorgaans veel geld

Wat zijn de taken van een Online Marketeer?

Welke taken voert een Online Marketeer uit? In de meeste gevallen gaat het om het verbeteren en optimaliseren van het online beleid. Dit betekent dat er gekeken moet worden naar strategie en naar de doelstellingen dat het bedrijf heeft gesteld. Deze doelstellingen kunnen onder andere bestaan uit meer winst, een grotere naamsbekendheid of bijvoorbeeld een groter marktaandeel verkrijgen. Met behulp van de vele online tools kunnen marketeers een belangrijke aandeel leveren om de doelstellingen te halen. De volgende taken behoren in de meeste gevallen bij het pakket:

  • Analyseren van consumentengedrag
  • Advies geven over de verschillende online kanalen die gebruikt kunnen worden
  • Online tools implementeren / verbeteren
  • Nieuwe markten aansnijden
  • Social media kanalan inzetten
  • Advertentie campagnes opzetten, beheren en analyseren
  • Online budgetten bewaken en eventueel verdelen

Het belang van een Online Marketeer voor een bedrijf

De meeste bedrijven hebben wel een website waar klanten ''iets'' kunnen. Vaak gaat het om een verkoop van een product of een dienst. Op het internet is veel concurrentie aanwezig. Dit vraagt om een specifieke aanpak waar online marketeers voor nodig zijn. Het belang van een ervaren marketeer is vaak van essentieel belang voor het (voortbestaan) van een bedrijf.

Wat verdient een Online Marketeer?

De grote vraag is natuurlijk wat marketeers mogen vragen. Wat is een ''normaal'' salaris voor een online marketeer? Het salaris is uiteraard afhankelijk van de branche waar de marketeer werkzaam in zal zijn. Een commercieel bedrijf kan doorgaans meer uitgeven aan marketeers. Dit heeft te maken met de concurrentiegraad binnen commerciële ondernemingen. Hoe groter de concurrentie, hoe meer een marketeer doorgaans kan verdienen. De werkdruk zal dan wel hoger liggen. Bij overheidsinstellingen zijn ook marketeers nodig. Je moet dan denken aan universiteiten en hogescholen. Houd er ook rekening mee dat het salaris afhankelijk is van leeftijd en ervaring. Niet-commerciële instellingen werken vaak met salarisschalen. Dit betekent dat het salaris is gekoppeld aan het type werk (een profiel). Onderhandelen over het salaris is dan een stuk lastiger. Onderstaande salarissen zijn reële bruto salarissen op basis van 1 fte (fulltime). Let op! Onderstaande bedragen zijn indicaties. Het kan dus zijn dat jouw werkgever meer of minder biedt.

  • Online Marketeer bij een commercieel bedrijf: €2.500 - €4.500
  • Online Marketeer bij een school, hogeschool of universiteit: €2.800 - €3.900
  • Online Marketeer bij een verzekeringsmaatschappij: €2.200 - €3.400
  • Junior Online Marketeer: start doorgaans bij €1.900

Onderhandelen over je salaris: kan dat?

Uiteraard kun je altijd onderhandelen over je salaris. Als je niet precies weet wat het salaris zal worden, vraag hier dan ook niet naar tijdens het eerste gesprek dat je hebt met de nieuwe werkgever. Met het eerste gesprek wordt het sollicitatiegesprek bedoeld. Vragen over het salaris worden doorgaans gesteld aan het einde van het sollicitatietraject. Het kan dus zijn dat het salaris veel lager is dan jij in eerste instantie dacht. Dit is vaak een tegenvaller en het kan een reden zijn om de baan niet te nemen. Geef echter niet te snel op en ga in onderhandeling. Vraag ook altijd meer dan je zou willen. Het kan zijn dat het bedrijf instemt. Als dat niet het geval is kun je altijd terug naar het bedrag waar je tevreden mee bent. Onthoud heel goed dat online marketeers zeer waardevol zijn binnen een bedrijf. Dit betekent dat er een goede beloning tegenover mag staan.

Voorbereiden op het sollicitatiegesprek

Wellicht ben je op dit moment uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek bij een bedrijf. Welke voorbereidingen moet je treffen om je succeskans te vergroten? Allereerst moet je natuurlijk de juiste kleding dragen. Het is zeer belangrijk om professionaliteit uit te stralen. Houd wel rekening met het imago van het bedrijf. Een jong, vlot en dynamisch bedrijf zoekt wellicht geen medewerkers die zich presenteren als zakelijk, stijf en oubollig. Presentatie is belangrijk, maar inhoud is natuurlijk nog veel belangrijker. Kom daarom ook met een goed verhaal. Bereid het gesprek goed voor. Dit betekent dat je weet waar je het over hebt en dat je hebt nagedacht over eventuele vragen die tijdens het gesprek gesteld kunnen worden. De volgende vragen worden vaak gesteld tijdens het sollicitatiegesprek:

  • Welke online kanalen kunnen wij als bedrijf het beste aansnijden?
  • Kun jij onze verschillende afdelingen met elkaar verbinden? Hoe ga je dat doen?
  • Welke toevoeging heb jij voor het marketingsplan?
  • Wat doe je als je een fout hebt gemaakt?

De vragen tijdens het sollicitatiegesprek zijn vaak globaal. Dit betekent dat het bedrijf een profiel van je probeert te schetsen. Ze willen weten wat je kan, wie je bent en hoe je reageert op bepaalde situaties. Niet iedereen kan goed antwoorden geven tijdens sollicitatiegesprekken. Schiet niet in de stress als je het antwoord niet weet of als je niets kunt bedenken. Wees wel altijd eerlijk en ga dus niet liegen tijdens het gesprek. Probeer dus niet aantrekkelijker over te komen dan je daadwerkelijk voor het bedrijf kunt zijn. Als het bedrijf vraagt naar je leidinggevende capaciteiten, en je hebt deze niet, probeer dan een antwoord te geven waarbij je aangeeft dat je wel over de kwaliteiten beschikt, maar deze tot dusver nog niet zijn gebruikt. Je mag jezelf dus wel verkopen en in een goed daglicht plaatsen. Liegen is absoluut not done!

Wil jij weten wat het salaris is van een online marketeer in een specifieke branche? Vraag naar gemiddelde salarissen door een reactie te plaatsen onder dit artikel.

Laatst aangepast op woensdag, 17 augustus 2016 18:54

Reageer op: "Wat verdient een online marketeer?"

2 reacties

  • Reactielink Marjolein donderdag, 02 februari 2017 10:00 Geplaatst door Marjolein

    Als online marketeer bij een ziekenhuis zit je vast aan een CAO. Natuurlijk hoeft dit niet in je nadeel te werken, maar (online) marketeers verdienen doorgaans wel minder salaris bij (semi-)overheidsinstellingen. Een online marketeer bij een ziekenhuis zit meestal in schaal 10, soms schaal 9 of schaal 11. Het bruto salaris bij een fulltime dienstbetrekking ligt ongeveer op €3.200.

  • Reactielink Michiel vrijdag, 19 augustus 2016 07:28 Geplaatst door Michiel

    Ik zie veel verschillende salarissen en weet dus niet goed wat ik kan vragen tijdens het solliciteren. Het gaat om de functie online marketeer in de gezondheidswereld / ziekenhuis (overheidsinstantie). Ik heb een paar jaar werkervaring, de functie is op hbo/wo niveau.

Anderen lazen ook

© 2016 - 2018 www.mensenlichaam.nl

Onderdeel van het Trivomedia-netwerk