Wat voor werk doet een arbeidspsycholoog?
Wat voor taken heb je als arbeidspsycholoog? Veel toekomstige studenten vragen zich af wat een psycholoog nou eigenlijk voor werk doet. Welke taken neemt een arbeidspsycholoog op zich en hoe ziet een werkdag van een psycholoog er precies uit? Is het een uitdagende functie? Waarom kies je voor de functie als psycholoog en werk je voor een groot bedrijf als arbeidspsycholoog of werk je voor jezelf? Wat verdient een arbeidspsycholoog? In dit artikel wordt de functie van een arbeidspsycholoog onder de loep genomen door middel van een kort interview.
Interview met een arbeidspsycholoog
Een psycholoog heeft verschillende functies binnen een bedrijf. Een psycholoog kan ook voor zichzelf beginnen. Dit interview gaat over de functie als arbeidspsycholoog. Een psycholoog word je als je de opleiding psychologie hebt gevolgd aan de universiteit. De opleiding duurt in totaal vier jaar: drie jaar voor je bachelor en één jaar voor je master. Als student kun je allerlei keuzes maken tijdens het studeren. Je kunt je specialiseren in verschillende richtingen naarmate de studie vordert. Een populaire richting leidt je op tot arbeidspsycholoog. In dit artikel lees je over de functie als arbeidspsycholoog.
Wilde je deze richting altijd al op?
Nee. Ik wilde in eerste instantie klinische psycholoog of GZ-psycholoog worden. Als je kiest voor de hulpverleningskant ben je meer met mensen en problemen bezig. Dit is ook het beeld van de meeste mensen als je het over psychologie hebt. Ik had dat beeld ook. Tijdens mijn studie ontdekte ik dat de hulpverleningskant eigenlijk helemaal niet mijn ding bleek te zijn. Ik vond het niet zo leuk om met cliënten te praten over problemen. Misschien was ik er ook wel een beetje te nuchter voor. De arbeidskant en vooral de marketingskant van de psychologie trok mij steeds meer.
Wat leer je tijdens de opleiding over arbeid en marketing?
Je kunt je tijdens de opleiding specialiseren in verschillende gebieden. Specialiseren doe je door vakken te volgen binnen een domein van de psychologie. Je kunt bijvoorbeeld vakken volgen die te maken hebben met sociale psychologie, klinische psychologie of arbeidspsychologie. Je kon de vakken vrij kiezen. Ik koos automatisch vooral de sociaaleconomische vakken van de psychologie. Je leert bijvoorbeeld hoe mensen zich gedragen in bepaalde situaties, wat bepaalde cues in de omgeving met mensen doen, hoe je een product het best kunt verkopen, hoe je mensen kunt beïnvloeden om producten te kiezen enzovoort. De keuze die mensen maken is zeer complex. Je staat er misschien niet bij stil maar veel bedrijven proberen op die keuze in te spelen en soms zelfs een beetje te sturen. Een marketingspsycholoog adviseert bedrijven over dit onderwerp en maakt plannen over de gang van zaken.
Beïnvloeden klinkt wel een beetje eng? Hoe zit dat?
Eigenlijk moet je het niet zien als beïnvloeding maar meer als het subtiel sturen/adviseren van keuzes. Veel bedrijven weten niet goed hoe ze producten nou het best moeten presenteren om zoveel mogelijk te voldoen aan een optimale klantbeleving. Een psycholoog kan dan helpen. Het presenteren van producten gaat best wel ver. Het gaat niet alleen maar om de fysieke plek van het product binnen een bedrijf (winkel). Het gaat ook om de kleur die gebruikt wordt, positie van logo's, slogan's en de volgorde van bijvoorbeeld de prijs van een product. De communicatie van de psychologie is ook een zeer belangrijk onderdeel. Je moet veel kennis hebben over hoe mensen communiceren, hoe ze bepaalde dingen opvatten en hoe ze reageren op bepaalde prikkels. Mensen zijn alleen voorspelbaar binnen een gecontroleerde omgeving.
Wat kun je allemaal als arbeidspsycholoog?
Een arbeidspsycholoog is misschien niet helemaal de juiste term. Een arbeidspsycholoog kan namelijk ook werkzaam zijn als recruiter (sollicitaties beoordelen) en/of advies geven over de psychische toestand van een applicant. De term is dus heel erg breed en is toepasbaar op vele soorten functies. Je kunt dus eigenlijk niet echt spreken van één soort arbeidspsycholoog. Als reclamespecialist kun je bedrijven adviseren over het plaatsen van reclame en producten.
Wat vind je van het werk als reclamepsycholoog?
Het is leuk werk maar soms wel erg zwaar. Bedrijven verwachten veel van een reclamepsycholoog en weten vaak zelf heel erg weinig over reclame en beïnvloeding. Je moet dus vaak echt bij de basis beginnen. Tevens is het zo dat veel bedrijven verkeerd advies hebben gekregen van bijvoorbeeld mensen die economie hebben gestudeerd. Het advies kan dan vaak gedateerd zijn of is niet toepasbaar in de specifieke situatie van een bedrijf. Het laatste wat een bedrijf wil is geld investeren in advies waar je niets aan hebt of soms zelfs tegengesteld werkt.
Goed salaris: maar veel werk
Ben je tevreden met het salaris van een reclamepsycholoog?
Het salaris is goed maar je moet er natuurlijk op wel veel voor doen. Je moet altijd op de hoogte blijven van de laatste zaken rondom het gebied van arbeid, communicatie en reclame. Je moet precies weten waar je het over hebt en dat wordt ook wel van je verwacht. Mensen vragen veel en willen soms zeer specifieke dingen weten. Men verwacht dat je soms met een kant-en-klare oplossing komt. Vaak zijn er zeer hoge verwachtingen en bedrijven denken soms dat een reclamepsycholoog grote omzetten kan bewerkstellingen. Natuurlijk is dit lang niet altijd het geval. Soms leveren grote aanpassen maar weinig op. Het kan ook voorkomen dat kleine aanpassingen al zeer veel opleveren. Het salaris kan afhankelijk zijn van de omzet verhoging die het bedrijf heeft weten te behalen.