Online Recruiter; een nieuwe manier van werven

Online recruiter Online recruiter

Wat doet een online recruiter precies? Een online recruiter houdt zich met name bezig om nieuwe medewerkers te werven. Dit gebeurt steeds minder offline. Een online recruiter zet online tools in om mensen te werven naar het bedrijf of organisatie waar voor gewerkt wordt. Er worden verschillende online tools ingezet om nieuwe medewerkers te werven. Lees in dit artikel over de baan online recruiter.

Een online recruiter is vaak werkzaam bij grotere bedrijven / organisaties. De recruiter zet online tools in om nieuwe medewerkers te trekken naar het bedrijf. Het gaat vaak om de volgende online kanalen:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google plus
  • Youtube
  • Instagram

Elk kanaal heeft een eigen doelgroep. Facebook wordt met name gebruikt om meer naamsbekendheid te geven aan het bedrijf. Je wilt met Facebook een zo groot mogelijk bereik creëren. Met LinkedIn kun je vacatures sponsoren. Daarnaast is LinkedIn ook een uitstekend kanaal om mensen te bereiken in je eigen netwerk. Google plus is een social media platform van Google zelf. Je kunt hier makkelijk doorlinken naar een landingspagina. Google plus wordt in Nederland nog niet heel veel gebruikt. Youtube is ideaal voor video materiaal. Een corporate video of functiespecifieke video's zijn ideaal om op Youtube te plaatsen. Vaak zetten online recruiters ook testimonials op Youtube. Instagram wordt gebruikt voor foto materiaal. Leuke foto's van bijvoorbeeld open dagen wordt op Instagram geplaatst.

Werken als online recruiter

Een online recruiter is belangrijk voor een bedrijf. Een vacature verkoopt zichzelf namelijk niet meer. Je moet veel meer werk verrichten om een vacature bij de juiste mensen te krijgen. Je moet, door het inzetten van kanalen, mensen trekken naar je eigen website. Vaak zit er echter een landingspagina aan een actie die je uitzet. Je moet dan denken aan een speciale website waar vacatures zijn gebundeld. Een online recruiter moet kennis hebben van:

  • Marketing
  • Websites
  • Psychologie (AOP)
  • Storytelling
  • Teksten schrijven
  • Data analyse tools

Een online recruiter moet met name interesse hebben in online tools. Technisch inzicht is belangrijk. Ook is strategie heel belangrijk. Veel online recruiters hebben een eigen budget en kunnen dit zelf uitgeven aan verschllende kanalen.

Websites inzetten

Het is enorm belangrijk om online goed vindbaar te zijn. Een recruiter op online gebied moet daarom ook gedegen kennis hebben van de SEO regels. Daarnaast is het ook belangrijk om content aan te kunnen leveren. Je moet dus wat te vertellen hebben over het bedrijf. Je moet de essentie van een bedrijf zien te verwoorden en dit zien te verkopen. Je moet het bedrijf of de organisatie dus zien als je eigen winkel. Een online recruiter moet het leuk vinden om groei te verwezenlijken.

Creatief denken

Een online recruiter moet creatief kunnen zijn. Dit betekent dat je altijd zoekt naar nieuwe mogelijkheden om vacatures te kunnen vermarkten. Denk echter ook in nieuwe vormen van vacatures. Een vacature hoeft niet persé een platte tekst te zijn. Een infographic is ook mogelijk. Je kunt een vacature ook in video vorm presenteren. Er zijn legio mogelijkheden. Een online recruiter moet het leuk vinden om creatief te zijn.

Strategisch inzicht

Online recruiters moeten strategisch kunnen denken. Welke kant wil je op met het bedrijf of organisatie. Waar wil je over een aantal jaren staan. Welke marktpositie wil je bekleden. Een online recruiter weet wat er speelt en weet wat mogelijk is. Daarnaast is een online recruiter ook niet bang om iets te proberen waar niet direct een meetbaar component aanhangt. Je moet dus ''out of the box'' denken als online recruiter.

Operationeel bezig zijn

Een recruiter denkt niet altijd alleen maar op strategisch niveau. Op operationeel niveau valt er ook veel te doen. Sterker nog, vaak zijn het de online recruiters die het werk doen. Online recruiters zijn daarom echte doeners. Ze pakken door en trekken de kar. Ze zijn daarnaast vaak motivators en inspirators. Ze zitten vol met ideeën en hebben een ''speelveld'' nodig om ideeën te kunnen ontwikkelen.

Welke opleiding heb je nodig?

Online recruiters hebben vaak een HBO of WO opleiding afgerond. Het is belangrijk om creatief te (mogen) zijn. Online recruiters hebben vaak communicatie, psychologie of economie gestudeerd.

Wat is het salaris van een online recruiter?

Het bruto salaris van een online recruiter ligt meestal tussen de €3.500 tot €4.800 per maand.

Laatst aangepast op dinsdag, 10 juli 2018 13:45

Reageer op: "Online Recruiter; een nieuwe manier van werven"

Anderen lazen ook

© 2016 - 2018 www.mensenlichaam.nl

Onderdeel van het Trivomedia-netwerk