Pijn na sporten overbelasting van spieren en gewrichten

Te zware training! Te zware training!

Sporten is gezond, maar wat als je pijn krijgt in je spieren en gewrichten na het sporten? Pijn in je spieren (spierpijn) is een logisch gevolg van een intensieve training, maar pijnlijke gewrichten kunnen op de lange termijn schadelijke gevolgen hebben voor je hele lichaam. Belangrijk is te begrijpen dat pijn nooit normaal is en je de pijnklachten altijd serieus moet nemen. Hoe kan pijn na het sporten ontstaan en hoe kun je pijnklachten in heup, knie, schouders en nek voorkomen? Pijn na het sporten voorkomen is beter dan genezen!

Pijn na het sporten de mogelijke oorzaken 

Pijn na het sporten kan verschillende oorzaken hebben. Een van de meest bekende pijnklachten na het sporten is spierpijn. Nu is spierpijn een ligisch gevolg van een intensieve training. Spierpijn is het gevolg van kleine microscheurtjes in het bindweefsel van de spier. Deze scheurtjes gaan zich zich herstellen waardoor de spierpijn na verloop van tijd zal verdwijnen. Bij een volgende training zal opnieuw achteraf spierpijn ontstaan en weer verdwijnen. Het herstellen van de spieren en het dichten van de scheurtjes zorgt er tevens voor dat de spieren groeien.

Verschillende soorten overbelasting

Na het sporten kunnen echter ook andere klachten ontstaan dan alleen spierpijn. Denk aan pijn in de heup, knie, schouders of nek. Deze klachten zijn vaak het gevolg van overbelasting. Bij overbelasting wordt het lichaam op een te hoog niveau belast. De spieren, banden en pezen zijn nog niet sterk genoeg om bijvoorbeeld de druk die wordt uitgeoefend goed te kunnen verdelen. Gevolgen kunnen zijn het scheuren van spieren, slijten van gewrichten. Er zijn verschillende soorten overbelasting.

Acute overbelasting 

De naam zegt het eigenlijk al er is sprake van een acuut geval. Het lichaam is hier totaal niet op voorbereid. Een acute overbelasting kan bijvoorbeeld ontstaan als je gaat sporten met te zware gewichten zonder warming up of voorbereidende sportactiviteiten. Een ander voorbeeld van een acuut geval is een whiplash. De spieren in de nek en hals krijgen een plotseling zeer grote kracht te verwerken waardoor spieren enorm kunnen uitrekken of zelfs scheuren!

Overbelasting door herhaalde bewegingen

Overbelasting kan acuut ontstaan, maar ook na steeds herhaalde bewegingen op een te hoog niveau. Zo kan het zijn dat je te lang doorgaat met te zware gewichten. Je lichaam geeft eigenlijk aan dat het niet lukt en je voelt pijn, maar gaat toch door. In dit geval is het belangrijk het niveau en de intensiteit van het sporten te verlagen. Luister altijd naar je lichaam en de signalen die je ontvangt. Ga je door dan kan er onherstelbare schade aan spieren, pezen, banden en gewrichten ontstaan. Soms ontstaan de pijn ook pas na het sporten omdat door de adrenaline op het moment geen pijn hebt meegemaakt. Ook dan is het belangrijk naar je lichaam te luisteren. Overbelast je lichaam nooit!

Hoe kun je pijn en overbelasting na het sporten voorkomen?

Overbelasting en pijn kun je voorkomen door de training op niveau en lichaam aan te passen. Een goede houding is van essentieel belang om pijn na het sporten te voorkomen, daarnaast moet de intensiteit bij het sportniveau passen. Heb je nooit gesport, ga dan niet gelijk met extreem zware trainingen aan de slag, maar bouw het langzaam op. Kom je er zelf niet goed uit dan kun je een speciale fitness coach of personal trainer raadplegen om je sportschema samen te stellen je te begeleiden tijdens en na het sporten. Op deze manier worden lichamelijke klachten ten gevolge van het sporten tot in minimum beperkt.

Laatst aangepast op maandag, 02 januari 2017 14:29

Reageer op: "Pijn na sporten overbelasting van spieren en gewrichten"

Anderen lazen ook

Medische informatie…
Dit is geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.

© 2016 - 2017 www.mensenlichaam.nl