Acerola: bijwerkingen en risico gezondheid

Acerola Acerola

Acerola wordt ook wel West-Indische kers of Barbadoskers genoemd. De acerola valt op door een hoog gehalte aan vitamine C en wordt daarom ook vaak gebruikt in voedingssupplementen en vitaminepillen. Acerola is een exotische vrucht afkomstig uit het Caribisch gebied. De vruchten van de Acerola zijn heerlijk en worden vaak in één adem genoemd met powerfruit. Acerola wordt veel verwerkt in sappen om het vitamine C gehalte te verhogen. Wat zijn echter de bijwerkingen van acerola? Zijn er gezondheidsrisico's en waarschuwen artsen over het gebruik van acerola?

Acerola of West-Indische kers

De lekkere vrucht uit het exotisch Caribisch gebied doet het goed in Nederland en in principe overal op de wereld. De acerola barst van vitamine C en andere stoffen die een positief en gunstig effect hebben op lichaam en geest. Met name de antioxidanten in acerola zijn belangrijk voor het in stand houden van een goede gezondheid. Tevens kunnen antioxidanten je lichaam beschermen tegen veroudering, ziekte en infecties. Je lichaam heeft dus baat bij de gezonde stoffen in fruit.

Acerola is een ideale vrucht om te eten, te drinken (sap) of als supplement te slikken. De vrucht kan namelijk verwerkt worden tot pilvorm. De goede eigenschappen van de vrucht zijn dan makkelijk verwerkt tot een tablet. De acerola is oranje tot donkerrood van kleur en de vruchten lijken heel veel op kersen. Acerola's zijn meestal wel iets dikker en groter dan de kers.

Acerola als powerfruit

Dat acerola een powerfruit genoemd wordt is natuurlijk niet zo gek als je kijkt naar de samenstelling van de vrucht. Acerola's bevatten een extreem hoge concentratie vitamine C en polyfenolen. De vitamine helpt je lichaam te berschermen en voorkomt het ziek worden. Ook krijg je energie van acerola's. De vruchtjes worden verwerkt in veel verschillende dranken. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan de dranken van Actimel.

Samenstelling van acerolaverse.acerola

Naast een zeer hoog gehalte aan vitamine C zit er in acerola ook polyfenolen en bètacaroteen. De volgende stoffen vind je allemaal in acerola:

  • Water
  • Vezels
  • Mineralen (calcium, magnesium, ijzer, kalium, koper, zink, selenium, fosfor, natrium)
  • Vitamine C, B-6, B-12, A
  • Niacine
  • Goede vetten

Waar kan acerola tegen beschermen?

Dankzij de zeer hoge concentraties van goede stoffen is acerola een superfruit. In Nederland is de vrucht helaas niet vers te verkijgen. De vruchtjes zijn zeer delicaat en bederven snel. Het is daarom extreem moeilijk om verse vruchten helemaal naar Nederland te krijgen. Het is wel mogelijk om acerola in pilvorm te gebruiken. Deze supplementen kun je bij veel verschillende bedrijven aanschaffen. De supplementen zorgen voor een aanvulling van je vitamine C gehalte. Er wordt hier met nadruk aanvulling gezegd omdat vitaminen in supplementen minder effectief zijn dan de vitaminen uit verse prodcuten. Acerola heeft de volgende positieve gezondheidseffecten:

  • Bescherming tegen artrose door hoge gehalte aan vitamine C
  • Bescherming tegen cognitieve achteruitgang (alzheimer)
  • Protectie tegen verkoudheid en griep (virus)
  • Positieve invloeden bij suikerziekte (diabetici)

Bijwerkingen van acerola?

De bijwerkingen van acerola?

Hoe zit het eigenlijk met de bijwerkingen en de gezondheidsrisico's van acerola? Is een hoog gehalte van vitamine C eigenlijk niet schadelijk voor je lichaam? Er wordt nog wel eens gedacht dat een te hoge gehalte aan vitamine C schadelijk kan zijn voor de nieren. Ook wordt er wel eens gezegd dat veel vitamine inname nierstenen kan veroorzaken. Dit is echter niet het geval en nooit bewezen. De gezondheidsrisico's en bijwerkingen van acerola zijn verwaarloosbaar. Let er wel op dat er niet overdreven veel acerola wordt geconsumeerd. Dit heeft totaal geen effect op een betere gezondheid. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitamine C (ascorbinezuur) voor volwassenen is gesteld op 70 mg per dag. Aanbevolen is om niet meer dan 100 mg acerola per dag te eten.

Laatst aangepast op woensdag, 31 augustus 2016 14:41

Reageer op: "Acerola: bijwerkingen en risico gezondheid"

2 reacties

  • Reactielink Jos Dijkman zondag, 01 oktober 2017 13:09 Geplaatst door Jos Dijkman

    waarom doet AH acerola poerer in brood?

  • Reactielink Peter woensdag, 14 september 2016 14:54 Geplaatst door Peter

    Geachte,

    De zgn. 'aanbevolen' dosering is 100 mg. Dat is belachelijk weinig.

    Ik spreek nu voor mezelf en som hier even op wat ik verbruik, alleen aan Vitamine C. Per 3 weken (bij stress 1 à 2) verbruik ik 75 gram Vitamine C, meer bepaald Aceroline 500 lekkere zuigtabletten. Bijkomend ook Citrus Bioflavonoiden met o.a. Rutine en Hesperidine.

    Als catalysator voor Vitamine C (en ik leg er de nadruk op dat ik GEEN synthetische vitamine neem) gebruik ik OPC, dat is druivenpitextract en is één der krachtigste antioxydanten. Het versterkt bovendien de werking van Vitamine C.

    Als een hond in stress tot 20.000 mg. vitamine C aanmaakt, waarom zou dan 100 mg. voor een mens voldoende zijn?

    Verder eet ik uitsluitend roomboter met brood (glutenvrij) en spek of bacon. Ook veel spinazie, veel groenten. Mijn drinken bestaat uitsluitend uit water. Ik drink enkel en alleen water, dag in, dag uit, tot 4 à 5 liter per dag.

    Witte suiker en keukenzout alsook melk verbruik ik nooit. Ik ben nu bijna 58 en ben kerngezond. Ik heb me nog nooit laten vaccineren en ben de laatste 30 jaar niet meer ziek geweest. Ik neem verder GEEN ENKEL medicijn. Zoals gezegd, dit is wat IK doe en ik voel me tip top. Bovendien heb ik twee honden en 10 km. per dag wandelen is voor mij de normaalste zaak van de wereld.

    Gezondheid is ons hoogste goed, dat zegt men ons toch, maar in de school werd over ons hoogste goed nooit geïnformeerd.

    Beste groeten.

Anderen lazen ook

Medische informatie…
Dit is geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.

© 2016 - 2017 www.mensenlichaam.nl

Onderdeel van het Trivomedia-netwerk